Zo maar weer eens een blog en bliksum bezoek Nederland!

Ik kom er nog maar weinig toe om een blog te schrijven. Toch is dat elke keer weer geweldig leuk om te doen. Ook voor mijzelf om terug te kijken op afgelopen avonturen.


Deze keer maak ik er voor de verandering eens een foto impressie van met korte verhaaltjes erbij. Om zo een indruk te krijgen van de afgelopen 9 maanden.

Van 22 april tot en met 6 mei dit jaar 2018 ben ik samen met Martini Nedederland onveilig komenmaken. En daarna ook nog naar Polen geweest! We hebben een geweldig leuke tijd gehad met elkaar! Super extreem heerlijke vakantie haha.

We hebben ook heel veel vrienden en familie van Martini en mij ontmoet . Super om toen samen van elkaar zoveel extra te hebben mogen genieten!


En we hebben natuurlijk Martini haar lievelings dieren de Panda’s bezocht in de dierentuin. Grappige beesten, ze slapen vooral veel en eten heel veel bamboe.

Na een aantal dagen zijn we vertrokken naar Warshaw. Ja Nederland is leuk, maar als je in Indonesie woont zoals Martini en naar Europa komt wil je ook wel wat meer zien dan alleen maar Nederlend natuurlijk. Martinui vind geschiedenis erg interesant en is erg geintereseerd in oost Europa. Dus polen leek ons wel wat, ik had niet kunnen dromen dat ik daar ooit heen zou gaan. Door Martini zie ik meer van de wereld dan ooit tevoor.

Warshaw Was geweldig om te zien en te proeven. Totaal andere wereld dan west Europa.


En als je in Warshaw bent moet je natuurlijk op zijn minst Krakow bezoeken. Dus daar gingen we met de trein heen en deden er ongeveer 3 uur over. Heel bijzonder om daar ook geweest te zijn. Yoyo een vriendin van ons heeft daar een half jaar gewoont voor haar studie.

15

En terug in Nederland zijn we gelijk doorgereist naar Beuningen. Daar hebben we bij mijn zus thuis, op 5 Mei de verjaardag van Martini gevierd. Dat was ook een bijzondere happening met heel veel vrienden en familie om ons heen. Er was zelfs onverwachts een clown aanwezig (Cor een goede friend van mij) die speciaal optrad voor Martini. Dat was ook super leuk en interesant.

Het was dus een geweldig leuk feestje en we hebben samen een super leuke vakantie gehad. Op 6 mei is Martini weer terug gevlogen naar huis, Bali, Indonesie. Door haar werk kon ze deze keer niet langer blijven.

Ik Ben nog tot 18 September in Nederland gebleven en heb Martini toen heel erg lang moeten missen. Maar het was ook helemaal goed en ook leuke tijd gehad in Nederland toen.

Eigenlijk was ik vooral heel erg druk met koken al die tijd. Het was een super druk jaar wat werk betreft. En komend jaar ziet het er ook weer veel belovend uit.

En iedereen was mooi weer heel erg tevreden over mijn kook kunsten, super fijn dat dat Franske daar zo goed in is en mensen daar zo enorm van genieten hihi. Mooie bijkomstigheid.

Een kleine foto impresies van de zomer maanden met Franske die in allerlei keukens en andere mooie plekken verzeild geraakt was.


En ik ben natuurlijk tussendoor heel veel bij mijn Moeder en andere familie en vrienden geweest en dat was ook heel erg gezellig en fijn.

46

Op 18 September is deze meneer weer terug gevlogen naar zijn aller liefste vrouw Martini. Aaaaaaa wat heb ik haar gemist en zelfs bij aankomst moest ik nog even geduld hebben om haar weer te mogen ontmoeten.

Ze had net een nieuwe baan bij een Resort dat Prataran heet, een hotel keten dat verspreid zit over heel indonesie. In bali hebben ze ook 2 resorts en een daarvan werkt ze als personal manager. Ze reist ook vaker naar andere resorts toe als daar evenemanten zijn, ze helpt daar dan met het organiseren en regelen van alles. Heel anders weer dan haar vorige baan en ook nog eens extreem beter betaald haha.

Dus toen ik de 19de September aankwam op bali, zat martini in een resort op Java, een ander eiland. Ze zat in de buurt van de Bromo, waar een maraton werd georganiseerd.

Ze moest daar nog een week blijven. Ik heb mij verder wel prima vermaakt, maar het was heerlijk om haar een week later weer te zien. We hadden er gelijk een leuke korte vakantie voor ingelast en op een mooie plek in een leuk hotel ons weder samen zijn gevierd.


Daarne weer het dagelijkse leven opgepakt, wat je dagelijks noemt hehe. Toch steeds een heel avontuurlijk leven dat we samen hebben..

Maar er kwam al na ongeveer een maand een heel erg pijnlijk bericht. Een bericht waarvoor ik terug naar Nederland ben gevlogen. Gelijk geboekt en via Hongkon naar nederland gevlogen>


On the way to Hongkong en daarnaa door naar Nedreland.

Erik de man van mijn zus is onverwachts overleden op Donderdag 26 Oktober. Op weg naar huis kreeg hij zomaar ineens in de trein  een hartaanval. Zomaar ineens overleden, alles ging gewoon goed en op zijn werk hadden ze niks aan hem gemerkt. Hij wenste iedereen zelfs nog gewoon een heel goed weekend toe. Dus niet te bevatten, zomaar ineens uit het leven weg gerukt.

IMG_0923
Erik ik mis je en hoop dat als er meer is tussen hemel en aarde dat je daarboven dan heel goed terecht bent gekomen.

Als ik dit schrijf raakt het mij weer tot op het bot. Wat is dat pijnlijk en ontsettend moeilijk voor mijn zus, de kinderen Gijs en Marike, mijn moeder en andere broers. Ook ik probeer het een plekje te geven, soms is het nog moeilijk te beseffen. Ik leef heel erg met jullie mee en hoop diep in mijn hart dat jullie het een plekje kunnen geven. Maar het zal nog wel even duren, alleen het besef al is denk ik nog moeilijk te bevatten.

Nu ook weer terweil ik dit schrijf wens ik jullie nogmaals heel erg veel sterkte toe. Ik vond het heel fijn om op de begrafenis geweest te zijn. Familie is toch wel iets heel belangrijks, misschien wel het aller belangrijkste in je leven.

IMG_0938

Het was een hele bijzondere uitvaart met overweldigend veel vrienden en familie.

Ook fijn om Peter, Nadja, de dochter van Peter en haar zoontje nog even ontmoet te hebben in Denboch..

Na ruim een week ben ik weer terug gevlogen naar Bali.

Live landing met vliegtuig van “Cathay pacific airlines” onderweg van Hongkong naar Denpasar, Bali. Super leuk dat je dit zo kunt zien en ook spannend.

En nu ben ik ondertussen dus al weer ruim een maand terug op Bali. Het leven gaat hier ook gewoon weer verder, ook vreemd. Het lijkt door het overlijden van Erik soms stil te staan. Maar om mij heen gaat alles dan toch gewoon door, alles gaat verder, en ik dus ook.

Ik ben al weer druk met menu’s maken en andere voorbereidingen voor volgend jaar. Er zijn 4 nieuwe opdrachtgevers in Europa bijgekomen en leuk en handig om daar al het een en ander voor op papier te zetten.

Ook ben ik  druk met een andere uitgever te zoeken om mij recepten boekje bij te drukken. De eerste druk is al weer bijna op. Bij het bijdrukken komt ook weer een hoop  kijken en vooral lastig om een goede drukkerij te vinden, de vorige was ik niet zo tevreden over. Maar wie weet kom ik daar toch weer terecht.

Ook staat er weer een nieuw receptenboekje te wachten om geschreven te worden. Leuk om weer nieuwe andere lekkere recepten te maken en te delen. Het gaat waarschijnlijk “Get Silents in the kitchen” heten. Dus recepten met een ander jasje. In plaats van crazy recepten komen er nu een wat meer genuanseerdere recepten HAHA.

Het zeewier project licht nog in de kast, nog geen tijd voor gehad. Ook de trektochten even op non actief, op de een of andere manier is daar geen aandacht voor en komt het niet van de grond.

We zijn ook aan het kijken of we een klein huisje kunnen kopen met een kleine hipoteek. Of eigenlijk heet dat hier een krediet. Je betaald een persentage van het totale bedrag en de rest los je dan af in een aantal jaren.

Samen durian eten, het seizoen is weer aangebroken en dan is het erg goedkoop.


Ik ben ook druk geweest met mijn oren. Ze waren al heel lang verstopt en eerst heb ik oorkaars therapie 4 x gedaan. Dat bleek niet te helpen, op internet kwam ik er achter dat dat kwakzalverij is hihi. Maar dus bij een oren dokter geweest en hoor inees weer extreem veel. Super fijn! Jeeeee wat kwam daar veel viezigheid uit die oren zeg.

En ik zit ook ineens bij de fysiotherapie. Had al lang last van mijn telefoon botje, maar nu gaat het ineens aan het genezen. Ook ben ik er voor mijn heupen. Heb daar al een maand last van omdat ik zonder enige voorbereiding een week lang 2 km per dag op het strand ben gaan hardlopen. Zonder hardloop schoenen lekker op het strand dacht ik en wat is nu 2 km hehe. Dat bleek dus toch niet zo slim, niet goed voorbereid en met blote voeten dus geen dempingh genoeg. Al een maand last gehad maar nu voeld het al weer wat beter.

En tussen al de bedrijven door maak ik het huis schoon, doe ik de inkopen voor het eten, kook ik een lekkere maaltijd, doe ik de was en gaan Martini en ik in het weekend vaak lekker samen op stap. Op avontuur, slapen we in een hotelletje, gaan we uit eten en doen we andere leuke dingen.

Ik januari gaan we lekker een paar daagjes naar    Yogyakarta op Java en gaan we Huub en zijn familie opzoeken. Ook weer leuk om naar uit te kijken. maar eerst de feestdagen hier nog door brengen.

Gefrituurde Singkong, een soort aardappel, ook heel lekker gekookt met geraspre kokos of kokossaus.


En iedereen denk misschien dat alles hier altijd in geuren en kleuren is, dat Franske altijd in het paradijs is ha ha. Maar dat is niet altijd zo. Ik kom mij soms nog behoorlijk tegen in de relatie en in sommige werksituaties. Er valt nog veel te leren op veel gebieden.

Ik ben dus ook gewoon een mens en bij mij gaat het leven ook op en neer, pieken en dalen. De pieken en de dalen zijn gelukkig niet meer zo groot en voel mij meer en meer in balans.

I heb ook een belangrijke ondekking gedaan waar ik sinds een maand veel aan heb. Iedereen zal in mij wel een soort ADHD, OLD EN ADD simptomen erkennen,. Ik wil mijzelf niet bestempelen met een of andere ziekte, maar erken mijzelf er wel in veel opzichten in.

Ik ben een erg druk mannetje en daar kan ik zelf soms ook last van hebben. Te impulsief soms (in positieve zin is dat vaak ook weer heel gezond en voegd het juist iets toe) te snel soms in de stres, niet genoeg focussen in bepaalde situaties. Dat geeft veel onrust en daar heb ik eigenlijk al mijn hele leven last van. Soms ben ik mij er heel erg van bewust en soms juist helemaal niet.

Ik ben mij erin gaan verdiepen, door mijn Broer Peter kwam ik op het spoor van “visolie, OMEGA 3”. Ik slik nu drie kapsulles per dag en voel mij een totaal nander mens. Ik ben meer gefocust, ben veel allerter, voel mij rustiger, minder snel geiriteerd in bepaalde situasties en voel mij veel meer betrokken bij de ander. Meer inlevings gevoel en veel meer pret en inzicht.

Mensen met onderanderen ADHD missen volgens de wetenschap een bepaald stofje in de hersenen waardoor ze klachten zoals ik hebben. Het lichaam maakt dat door bepaalde omstandigheden niet aan. En die vis olie zorgt er schijnbaar voor dat dat stofje daardoor toch aangemaakt kan worden.

Oke was tie weer, wel een heel lang verhaal geworden zeg.

Hier onder nog wat inpressies van de laatste tijd op Bali.

Dit bericht werd geplaatst in Bali, Frans en Bali, Martini en Frans Steijger. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zo maar weer eens een blog en bliksum bezoek Nederland!

  1. Jurrie zegt:

    Dag Frans,
    Leuk weer iets van je te horen. Alle foto’s bekeken en je teksten gelezen. Zo ben ik weer op de hoogte!
    Wel heel triest dat je zwager is overleden, we hadden hem nog gezien toen we jou en Martini in het huis van je zuster opzochten.
    Hier alles bij het oude, uit Wetten hoor ik niets meer. Wel stuurt Marguerita zo nu an dan een berichtje, de laatse keer zat ze in Adis Abeba, Ethiopie, voor een klus van de Europese Unie.
    Je weet dat je hier altijd welkom bent!

    Groetjes ook aan Martini,
    Jurrie en Flor

Plaats een reactie