New goal, back to Bali, other adventure and old not send blog until March 2020

Dear Family and Friends.
So as you see I start my blogs from now on in English.
Due to the circumstances we now face worldwide, I did not came
to write a blog. There was already a blog ready for last March, but that is not going to be it.
This gentleman arrived at Schiphol on March 17 2020. Many people thought I was crazy because I came to the Netherlands.  Well, I had a very large assignment that was not canceled and I was not so aware of what exactly was going on.
I have been in the Netherlands for more than 5 months now.  So I came to cook, but the circumstances canceled almost everything.
The unfortunate thing was that I could not just go back to Martini my dear wife and Bali. All air traffic was stopped and the borders closed.
In these strange times you would rather be together.  But the most important thing, of course, is that you love each other.
In the beginning I called it “that I was stuck here for the time being”, but later I called it “that I am probably meant to be here for the time being”.  That gives more peace and a more positive outlook.
In the beginning, Martini my wife could only walk on the street with a work permit and the rules were very strict. I wouldn’t be able to leave the house if I was there, yes maybe only to go to the supermarket.  So I was better off here, and Martini was happy for me, there is still more freedom here.
But very nice Martini still can work, unfortunately only three days a week.  But better a little less than not at all.
The circumstances there are very different from here.  You have to wear masks everywhere, including on the street and on the scooter.  Fortunately, the beaches are now open again and everything is becoming more free again, it seems.
There you need also take 1,5 meter distance, but the government says that everyone should take their own responsibility, because that is impossible to control. Someone did tell me.
Huub a friend of mine said that sometimes you will be stopped By the police if you don’t follow the rules, but then only your name and address will be written down, kind of a warning.  In the Netherlands you will immediately receive a disproportionate penalty.
Good news is that luckily I have a large buffer and I don’t have to worry too much about money (very bad for all the people who do have to deal with it).
WORK
The first two months I cut asparagus, then unexpectedly I was able to cook for another two months (June and July) and a week in August at Ecolonie in France.
IMG_2187
The two months after that in June and July I cooked for 30 people, increasing to 80 and the last week in August for 130 people.
So still earned some money.  The universe took very good care of me.
 I had a very good time there.

In the meantime I did live in a gypsi wagon (caraven) at “Hier Land” in Schotheiden, at Germany near the border from Nijmegen, the Netherlands.


And I did start again to make jewelery. With a little help from a goldsmith. See for more jewellery and art from me at www.franssteijger.nl
TRAVELING
And now, next Wednesday on August 26, I am flying back home.  Fortunately, I take a residence permit and all the necessary papers with me.
It will be nice to see Martini again, we missed each other very much.
All the documents I need:
-Passport
-ticket
-3 Health Declaration forms.  1 for Schiphol, 1 for Doa (Qatar) and 1 for Jakarta.
 (the flight number and the correct date must be entered correctly and with
 the second trancit it will be a day later). I have to transfer twice.
-Non Covit PCR test which is valid for a maximum of 7 days, two days in advance
 request and print it yourself.  Costs approximately € 200, –
-Kitas residence permit.
-Just in case, Marriage certificate and legalization
-I fly with Qatar airways, but the last part from Jakarta with Garudah airlines.
 So I also need a “New data collection of travel participant” for that.
-Then the last document: “Surat Keterangan tempat tinggal” (Temporary
 Recidental Cart) which fortunately has not yet expired.
Then when I arrive in Bali I get another medical investigation and I have go in quarantine at home for 14 days (probably with an app that can track you).
So it is quite an adventure. All documents are now almost complete and the suitcases have already been packed.
Tourists cannot fly there, so I have an exceptional position.
I am really looking forward to going back home and see my wife Martini again!.
NEW PLAN
During the time that I was in Europe, a new plan for Bali was pupped up.
Wen I back at Bali I want to make soup with rice or a meal for the people who have nothing left about 3 of 4 days a week.  It depends of the donations.
There is now a lot of poverty there because of the corona.
Normally about 2 million tourists a year came to Bali and now nobody.
As a result, people almost literally die of starvation.
Many people have lost their jobs and the government is doing very little for the people.
Last week I did make already a flyer because need money for that special work.  It is a non profit organization so all the money goos 100% to the poor people.
IMG_2595
There are already a lot of donations and as you can see In the link below, the website is already online.  Nice to have put it together myself and prepare all the things for it.

De website is nog niet helemaal klaar, maar de belangrijkste dingen zijn al klaar.

I really enjoy helping the less fortunate population in Bali.  I feel rich and called to create a place on earth that is accessible for everyone

If you like you can send a donation to the bank account with you can find at the flyer below or send me a Kikkie.

Okay this is my story until now.


VORIGE NIET VERSTUURDE BLOG
Ook heel leuk met veel plaatjes en verhaal.

Lang geleden, koken, virus en andere avonturen tot Maart 2020!

Lieve allemaal,

Lang geleden mijn laatste blog geschreven. Druk, druk, druk en bezig geweest met van alles en nog wat haha.


Het is nu al weer Maart en leuk om wat ruimte te hebben voor een volgende blog.

Ik weet eigenlijk niet waar te beginnen, zes maanden verder nu…………. Maar voor mijzelf wel fijn en wie weet voor jullie leuk om een stukje verleden mee terug te kijken. En er even wat licht op te zetten voor mijzelf en het met nieuwe ogen te bekijken.

Sjamanen
De afgelopen tijd ben ik heel druk geweest met het voorbereiden van een grote kook opdracht voor een Sjamanen groep in april waar veel bij komt kijken.

Ik geloof dat ik daar soms wel wat nachtjes over wakker heb gelegen. Het is niet in vergelijking met andere, nog veel grotere opdrachten die ik in het verleden heb geklaart, maar toch.

Mijn grootste opdracht in mijn kookgeschiedenis was 2 x 7 dagen koken voor 500 mensen met 5 verschillende menu’s en 10 voor en nagerechten per dag (vegetarisch, vis en vrees). Alles “ala carte” geserveerd op een festival met een mobiele keuken (zelf alles gehuurt en ingericht) en er was een vriezer en koelcel waar je in kon lopen. ik had daar 10 koks in dienst en ik was het opperhooft haha. Dus alles inkopen, menu’s samenstellen, koks inroosrteren, inkoop regelen, hygiene in de gaten houden etcetera.

Dus deze sjamanen kook klus is in vergelijking met dat een peuleschilletje voor mij hihi. Wel al weer een jaar geleden zo een opdracht als nu, dus ook koppie erbij houden.

Wel heel spannend of het doorgaat nu, door het corona virus.

De groep bestaat uit 76 personen (als er geen rare dingen gebeuren) die  dagelijks vegetarische , vis en vlees gerechten wil eten en dat voor twee en halve week, 18 dagen lang. Ook willen ze graag twee taarten in de middag geserveerd zien. Ik denk omdat de helft van de groep duits is en ze dat gewend zijn.

Leuk om voor de verandering eens te delen wat er allemaal bij komt kijken om dit voor te bereiden. Dan krijg je een beetje een indruk hoeveel werk daar vooraf in gaat zitten en je van alles aan kwaliteiten in huis moet hebben om zoiets neer te zetten.

Of scrol naar beneden tot “Oke dat was tie wat de klus betreft” als je dat niet interesant vindt.

Ik heb voor deze opdracht 7 mensen ingehuurt. Een extra full time kok, vier corvee / snij hulpen (waarvan er eentje de taarten gaat bakken) een vliegende kiep (inzetbaar voor boodschappen en waar nodig) en nog een extra kok voor 2 x 3 dagen tussendoor. 
De extra kok komt omdat wij als kok ook graag een paar dagen vrij willen hebben tussendoor om bij te tanken haha. Alle ander hulp heeft ook een paar dagen vrij tussendoor.

Een hele klus om daarvoor een goed rooster samen te stellen, maar wel gelukt. Er is een ochtend en avond team.

Ook was het niet makkelijk om mensen te vinden die ik geschikt vind en in het team passen. En omdat ik in Indonesie woon was dat wat omslachtig. Maar gelukkig hebben we Skype, ik wil graag iemand kunnen zien voordet ik kan beslissewn of die wel of niet geschikt is en op deze manier kon het dus. Ik geloof dat ik wel met meer dan 20 mensen via Skype heb gesproken, spannend, maar ook leuk om te doen op die manier. En ik heb zo iedereen die ik nodig had gevonden.

Je bent dan ineens personeel aan het zoeken en aannemen, wat ik niet dagelijks doe. Dus zakelijk zijn en ook nee durven zeggen, je komt daar van alles in tegen en leert er ook weer veel van.

Een week van tevoren hebben we ook een teaem bijeenkomst. Fijn om alles door te spreken, elkaar beter te leren kennen en eventuele dingen aan te passen als dat nodig blijkt.

Ik vind het vooral  belangrijk dat we een fijne tijd met elkaar tegemoet gaan, met ook hard werken, maar ook met het gevoel  dat je met een team bent en je dingen van elkaar kunt opvangen als dat nodig is. Alles is gewoon bespreekbaar en aan te passen. Iedereen gaat dus ook vooral goed voor zichzelf en het team zorgen.

De groep heeft een heel speciaal dieet. Geen koolsoorten, geen nachtschade (tomaat aardappel, paprika, aubergine, goojibessen, okra), geen peper, wortel, knoflook, gist, gluten (wel speld), geen suiker, geen rauwe appel en geen tarwe. Ook willen ze zo weinig mogelijk peulvruchten en fruit in de gerechten. verwerken. Verder alleen koud geperste zonnebloemolie en olijfolie en alleen himalayazout.

Ze willen verder veel room en kaas in het eten en een keer per dag een vlees gerecht, een vegetarisch en  een vis gerecht. En elke dag een ei bij het ontbijt. Ze wilen vooral veel eiwitten.

Dus het was ook een hele klus om een gevarieerd menu samen te stellen, erg veel beperkingen om dan voor 18 dagen achter elkaar elke dag een ander menu te maken voor de lunch en de avond.

En dan nog de taarten. Jaqueline gaat ze bakken (zij is mijn appeltaarten bakster) en is daar nu al voorbereiding voor aan het treffen. Er komen ongeveer 24 verschillende taarten en daar hebben Jaqueline en ik recepten voor gemaakt (2 x 60 stukken taart per dag haha). Ook weer een hele klus.

En er moet elke dag een taart redelijk zoet zijn en een niet zo zoet, en een veganistisch en een alleen met speld of zoiets geloof ik.

En dan nog de bestelling regelen voor zo een lange periode. Dat betekend 3 bestellijsten. een voor het begin van de week en de andere voor later.

Ik heb een hele grote bus gehuurt om alle apperatuur van mijzelf mee te nemen en waar alle etenswaren in kunnen. Alles is 99 % biologisch en besteld bij BD Totaal een biologische groothandel in Houten.

Gelukkig kunnen we al een paar dagen van tevoren  in het kasteel terecht om het in te richten. Er is een hele grote profesionele keuken en een kleine ook profesionele keuken waar de taarten gebakken kunnen worden.

Het is in een kasteek in Belgie, Chateau Drandeaux, Rochefort, Belgie. Een ggeweldig mooie plek midden in de bossen.

Image 15-10-19 at 11.32

Ons team slaapt in een ander hotel 100 meter er vandaan omdat het kasteel al vol zit.

Documenten en mappen die ik gemaakt heb:
-To do list voor mijzelf als ik in nederland aankom.
-Draaiboek met het rooster en alle taken en richtlijnen erin voor iedereen
-Map met overzicht waar iedereen slaapt
-Map met alle menu’s
-Map met alle recepten voor de menu’s
-Map met alle taarten en recepten ervoor
-Map met bestellingen per dag uitgesplitst en drie bestellijsten voor de gehele  periode
-Map voor in de keuken met wat er op tafel komt te staan met het ontbijt, de lunh en
en het diner en taken per persoon beschreven.
-Map met dieten, lege bestellijsten, rooster en menu om in de keuken op te hangen

Iedereen heeft voor de gehele periode dezelfde taken, behalve de vliegende kiep.

Het meeste is nu al in kannen en kruiken en gaat verder als ik op 18 maart weer in nederland ben.

Oke dat was tie wat de klus betreft.

Corona Virus aaaaaaaaaaaaa
Wel ineens dus ook heel spannend verder of het allemaal gewoon door kan gaan omdat er ineens een virus rondzwerft over de wereld. De wereld op zijn kop geloof ik vandaag.

De datum hebben we nu 4 dagen verzet door de strenge regels. En nu dus maar hopen en bidden dat het door mag gaan.

Vooral maar heel veel vertrouwen hebben en anders moet het gewoon zo zijn.

IMG_0778
Hoe het verder gaat met mijn vrouw Martini en mij?
Het gaat hier lekker, we ondernemen samen veel en hebben het goed samen.

Een huisje om te kopen hebben we nog niet gevonden, steeds nog niet die klik gevoeld van YES dit is het.

Soms kom ik mij ook behoorlijk tegen in de relatie en daarbuiten zeker ook. Ik vertel daar in een andere blog nog een keer wat meer over.

Nu even effe te druk met terug gaan naar nederland, koffer pakken etcetera. Effe geen ruimte voor om daar nu iets zinnigs over te zeggen hehe.

Hieronder nog wat andere leuke avonturen en belevenissen met vooral veel plaatjes.

Eind oktober 2019 na terugkomst uit Nederland ben ik samen met Martini in het  Mulia resort & villa’s aan het strand geweest. Speciale plek om te zijn.

Een klein huisje voor arme moslim kinderen bezocht bij ons om de hoek en natuurlijk wat gedoneerd.

Zelf “Ketupat” maken met Tepeh bonen in tomatensaus:  Ketupat zijn gevlochten zakjes gemaakt van bananenbladeren en gevuld met rijst. Je kunt de zakjes op de markt kopen, maar je moet ze zelf vullen met rijst en ongeveer 2 uur koken. De smaak is bijzonder door de bananen bladeren en de structuur is als een sterke cake.


Tepeh bonen hebben een heel erge zeer sterke beetje bittere smaak waar je wel van moet houden.

Werk December in Belgie


Kerst gevierd met mijn Zus, haar kinderen en mijn moeder.


Weer terug op Bali en oud en nieuw gevierd met vrienden.


Twaalf januari weekendje weg naar de hot prings met verblijf daar in apertementje. Ook weer een bijzondere ervaring.


En natuurlijk ook weer Chinese nieuwjaar gevierd. Dit jaar is het jaar van de Rat. Met Chinese nieuwjaae moet je altijd nieuwe kleren dragen, dus ook nieuw ondergoed en schoenen en je moet van tevoren naar de kapper om het ongeluk er af te knippen. Er zijn heel veel tradities en rituelen om te bidden in de tempel waar je op die dag rekening mee moet houden.


Huub en zijn familie bezocht in Yogyakarta op Java. Ook weer inspirerend geweest en altijd fijn om hun te zien.


Tanalot tempel bezocht in Tanalot met kennis uit Nederland


Vissen samen met Martini

Voor het eerst in mijn leven naar een clasiek concert (super gaaf haha).

Even lekker in de natuur uitwaaien.


Vlindertuin


Kleine vakantie voordat ik weer terug vlieg naar nl in een leuk hotel met Jacuzzi op de kamer haha

ik geloof dat het wel weer mooi geweest is met al die plaatjes.

En dan nu HUP druk met koffers pakken voor mijn vertrek naar Nederland. Ben benieuwd wat ik onderweg tegenkom door het corona virus.

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

3 reacties op New goal, back to Bali, other adventure and old not send blog until March 2020

  1. Kees van de Guchte zegt:

    Dag Frans

    Ik wil graag wat doneren voor je maaltijd project maar de link werkt niet. Ook de genoemde websites kom ik niet op
    Kun je me info sturen hoe te doen?

    Groet
    Kees ( van venwoude)

    Outlook for Android downloaden

    ________________________________

    • Hoi Kees,

      Je kan het over maken op bankrekening NL56 INGB 0799 7636 24 ten name van FPN Steijger. Of stuur een tikkie verzoek naar 0621825357.

      Sorrie voor het ongemak dat het onduidelijk was en alles nog niet goed werkt.

      En ook veel dank voor de storting alvast. Dat helpt de mensen daar enorm.

      Groetjes, Frans

    • Hoi Frank,

      Fijn dat de zaken daar weer goed gaan bij jou!

      Spannende tijden inderdaad. Hoop dat alles met de terugreis gedmeerd loopt.

      Ja vreemd, ik hoor dat er max. 50 personen kunnen komen en het onder sport acomodatie valt in het kasteel?

      Succes met alles daar. Ik ben er misschiennweer in januari.

      Gr. Frans http://www.fdinero.nl

      >

Plaats een reactie