Kitas en andere perikelen in Indonesië

Jaaaa uiteindelijk heb ik mijn Kitas. Het was een heel proces. Een stuk verderop kun je de hele procedure volgen.

image

Het is al weer ruim 2 maanden geleden dat ik iets van ons heb laten horen en nu dus weer eens tijd voor een nieuwe blog. Ik heb zin om weer even wat te laten horen dus….

Singapore, dat we in begin December bezochten, was erg leuk om te bezoeken. We sliepen bij vrienden.

O

Het is wel een heel erg dure stad. Ik bestelde een keer op een terrasje vier kleine biertjes en dat koste mij €46,- en met zijn vieren uit eten was ongeveer €400,- dat is niet mis. Maar we logeerde bij rijke vrienden en het etentje was een kadootje (-:

image

Het is echt een wereld stad en alles is daar zeer goed georganizeerd! Elke keer weer geweldig om te zien. Het openbaar vervoer is er ook zeer goed geregeld, daar zou nederland nog veel van kunnen leren.

Ook is het een van de veiligste plaatsen op deze wereld. Je hoeft je voordeur van je huis, auto of wat dan ook, niet op slot te doen. De wetten zijn ook heel erg streng dus dat bevorderd schijmbaar de vijligheid?

Het is moeilijk om daar heel rijk te worden maar ook heel moeilijk om er arm te worden. En als je al arm bent wordt je heel goed opgevangen.

Het is leuk om er een paar dagen rond te lopen, maar ik zou er niet willen wonen, alles is een beetje te georganizeerd en te aangepast. Wel een supper schone stad.

Jakarta was leuk maar kort, lees je wel waarom in het visum verhaal verderop.

Met de Kerst dagen t/m oud en nieuwjaar heeft Martini met vrienden op een festival Koekjes, drankjes en worstjes verkocht. Ik heb wat geholpen en  vond dat geweldig om mee te maken. Er waren heel erg veel kraampjes met eten op straat. Als de keuringsdienst van waren uit nederland langs zou komen, zouden alle eet kraampjes direct gesloten worden. Maar je kunt gewoon bij elk kraampje eten zonder dat je ziek wordt hoor 🙂  Het is een gezellige ongeorganizeerde boel, maar alles werkt wel!

image

Verder maak ik hier steeds veel mee. En soms kom ik mijzelf hier ook erg tegen, het blijft een totaal andere wereld en ander cultuur. Maar ik kom er elke keer weer uit en leer er enorm veel van.

En mijn hart wil hier nog steeds zijn en ik heb het heel goed samen met Martini.

image

Sinds 2 weken is er weer van alles in beweging.

Martini zit sinds 24 Februarie in Jakarta en blijft daar ongeveer 2 maanden.. Ze heeft een nieuwe baan gevonden op Bali, maar ze doet eerst een studie via dat bedrijf voor marketing en dat is dus in Jakarta.

Het is een groot bedrijf dat meubels en kasten uit Duitsland importeerd. Het bedrijf is gevestigt in Jakarta en is nu een vestiging in Bali aan het bouwen, waar ze na haar studie kan komen werken. De eerste 3 maanden zijn op proef en als het dan goed bevalt kan ze er 5 jaar in vaste dienst komen. Ook kan het voorkomen dat ze soms naar Jakarta en naar duitsland moet voor haar baan. Ze zit dus niet alleen op kantoor en het lijkt ons een afwisselende baan.

Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat, alles werkt hier anders dus vandaar.

En ik zit nu dus ineens zonder vrouw op Bali hehe. Maar ook lekker om even alleen te zijn want dan kom ik tot andere dingen die wat zijn blijven liggen.

Maar komende Vrijdag 5 Februarie vlieg ik al weer naar Jakarta en blijf daar dan t/m 14 Februatie. Fijn om dan weer samen te zijn en leuk even een weekje Jakarta mee te maken.

Op 9 Februarie vier ik samen met Martini en haar Familie Chinees Nieuwjaar.

Op 15 Februarie vlieg ik dan weer door naar Palangkaraya, Kalimantan, helaas zonder Martini want die moet dan studeren.

Ik ga daar Huub een vriend en zijn familie opzoeken. Ze kweken vissen in een zelfgebouwde vijver en die worden binnekort geoogst. Ik wil graag zien hoe dat gaat, het is erg primitief hoe die vissen gekweekt worden en er komt veel bj kijken.

Ook leuk om ons landje even te bezoeken. Het is net schoongemaakt omdat het helemaal was dicht gegroeid met struiken en bomen. Als het kaal is leverd het meer op voor de verkoop.

Er staan nog een paar grote bomen op en die ga ik samen met Huub kappen, spannend (Kennissen van Huub willen in de buurt van het landje gaan bouwen en iemand loopt rond met plannen om daar rijtjes huizen te gaan bouwen. Als dat echt zo is zou de grond gelijk een stuk meer waard worden. Maar dat is nog erg onduidelijk, maar zien hoe het avontuur verder gaat met het landje).

Daarna hebben we plannen om Oost Kalimantan te bezoeken. Dat gebied schijnt heel erg mooi te zijn en er is zelfs een eilandje waar je met hele grote waterschildpadden kunt zwemmen. Ook weer een leuk avontuur.

Als er nog tijd over is bij terugkomst in Palangkaraya, maken we misschien ook nog een Boot tocht midden door het oerwoud om de oorspronkelijke Dayak bewoners van Kalimantan te bezoeken.

Een gedeelte van de tocht gaat met een watervliegtuigje omdat je er anders helemaal niet kunt komen, er zijn daar geen wegen. Er komen daar vrijwel nooit touristen, en als er mensen komen wordt dat eerst gecomuniseerd met die Dayak bewoners. Je kunt er met maximaal 4 mensen inclusief gids heen en het is een beschermd gebied.

Er is daar geen wifi, stromend water, electra, geen wc en geen gas. Deze mensen leven daar nog zoals het oorspronkelijk was. Ze leven van de natuur en kennen geen luxe zoals in de westerse wereld.

Ik hoop dat we deze tocht kunnen maken, we zijn dan ongeveer een week onderweg zonder enige voorzieningen, wel heel erg primitief dus en ik vraag mij af hoe ik dat ga ervaren. Maar het lijkt mij geweldig 🙂

Kitas Procedure:

image

Na ongeveer 3 maanden heb ik uiteinedelijk mijn Kitas (Familie visum voor Indonesie)

Kitas betekend letterlijk in het Indoinesisch: Kartu Ijin Tinggal Terbatas (Beperkte verblijfsvergunnings-kaart voor getrouwde stellen).

Een familie Kitas is bedoeld om mensen de mogelijkheid te bieden om langer in Indonesië te verblijven. Het is in eerste instantie een verblijfsvergunning voor 1 jaar. Daarna kan het jaarlijks worden verlengd. Het is de enige manier waarop met behoud van de Nederlandse nationaliteit en inkomsten, de mogelijkheid kan worden geboden om in Indonesië te kunnen wonen. Na een jaar kan men ook een visum aanvragen voor 5 jaar en dat heet Kitap

Het is een hele weg geweest die ik moest afleggen om dat document in handen te krijgen en het was niet alleen leuk om daar mee bezig te zijn. Je leerd wel hoe alles hier werkt en dat je vooral heel erg veel gedult moet oefenen en ondekt hoeveel corruptie hier is.

Het is ook een hele papieren molen waar je doorheen moet en kost de eerste keer ongeveer 1000 Euro, dus niet goedkoop..

Leuk om met jullie te delen, de procedure gaat als volgd:

Er zijn vele procedures voordat je je Kitas uiteindelijk in handen hebt. Ten eerste moet je 9 documenten en pasfoto’s inleveren. Dat doe je bij een burootje dat daar in gespecializeerd is en is natuurlijk niet goedkoop.

Benodigde documenten bij de eerste stap:
-copie van mijn paspoort en alle stempels die er in staan
-copie KTP van Martini (soort indonesisch paspoort)
-Kartu Identitas Penduduk Pendatang, ook wel genoemd: Kipem Surat Keterangan
(identiteitskaarten migranten, officieele kaart van het dorp of distrikt waar je woont). van Martini en mij, dus 2 verschillende kaarten. Martini zien ze ook als een .migrant omdat zij uit Jakarta komt.
-copie Kartu Keluarga (familie kaart, soort uittreksel uit het administratie register             van de familie van Martini)
-origineele sponsor letter van Martini
-origineel trouw certificaat
-origineel trouw certificaat gelegalizeerd in Indonesia en Nederland
-copie bankafschriften Martini van de laatste 3 maanden
-aanvraagformulier multiply re entry (daar kun je het land een jaar in en uit mee reizen
-16 oficieele pasfoto’s met rode achtergrond in 3 verschillende maten

Na alle documenten verzameld te hebben, heb ik ze inleveren op het burootje in Bali en werden ze naar de ambasade in Jakarta opgestuurt. Daar wordt gekeken of alles in orde is. Als alles daar goedgekeurd wordt, worden documenten terug gestuurt met 1 nieuw ondertekende verklaring. Dit proces duurde ongeveer 3 weken.

Na de goedkeurings-brief moet ik het land uit met die documenten om in een Indonesische consulaat buiten Indonesia mijn officiele aanvraag in te dienen. Dat kan via een burootje in Singapore of je kan het zelf doen maar dat neemd meer tijd in beslag en kost ongeveer hetzelfde.

Dus ik heb samen met Martini een ticket gekocht naar Singapore. We maakten er een kleine vakantie van, 3 dagen bij vrienden in Singapore op bezoek en daarna nog een weekje naar Jakarta.

In singapore aangekomen en toen daar alles in orde laten maken. Maar bij ontvangst bleken helaas niet alle namen op de zegel in mijn paspoort te staan en moest ik daarom een extra brief aanvragen bij het Indoinesisch consulaat in Singapore, voor een bewijs met de juiste namen.

Dus het consulaat maakte een fout en dan moet je er zelf achteraan om het in orde te maken.

Daarna moest ik mijn paspoort met de extra brief binnen 7 dagen inleveren bij mijn burootje in Bali, die het dan weer indienen bij de indonesische imigratie dienst in Denpassar de hooftstad van Bali.

Martini en ik wilde eigenlijk twee weken naar Jakarta maar dat werd dus een paar dagen omdat we hadden ontdekt dat ik binnen 7 dagen mijn Paspoort moest inleveren. Daar kwam ikzelf toevallig achter en werd ons helaas niet verteld.

Braaf mijn paspoort op tijd ingeleverd bij aankomst op Bali en daarna moet je ongever 1 week wachten, waarna je naar het Indonesische imigatie kantoor kunt om 10 vinger afdrukken te maken en weer en pasfoto.

Maar de volgende dag werd ik gebeld dat er toervallig net een nieuwe wet is aangenomen en daarom hebben ze toch weer 4 originele documenten nodig. Ze hebben daar al copien en originelen van gezien in Jakarta en in Singapore.

Helaas had ik maar 3 originele documenten, de originele Kartu Keluarga, familie kaart van Martini ligt in Jakarta. Dus we hebben een probleem en 3 mogelijkheden om het op te lossen. Naar jakarta vliegen om het op te halen, kosten ongeveer 100 Euro. Tweede optie op laten sturen vanuit Jakarta, met het risicoo dat het niet aankomt. Dat document is heel erg belangrijk in indonesia dus als dat zoek raakt heb je een groot probleem.

We hebben uiteindelijk voor optie 3 gekozen. Ongeveer 50 Euro extra betalen en dan hoeven ze het document helemaal niet meer te hebben.

Corruptie dus.

Over max. 7 dagen dagen zou ik nu weer bericht krijgen wanneer ik naar de indonesische imigratie dienst kon . Na een week niks gehoort te hebben langs gegaan en toen kon ik uiteindelijk de volgende dag terecht voor de vingerafdrukken en de foto.

Maar de ochtend dat ik naar imigratie ging liep helaas anders. Daar aangekomen kreeg ik na een half uur te horen dat er iets nog niet betaald was, na 2 dagen zou ik bericht krijgen hoe het zat? Ik kon dus weer naar huis gaan en maar weer afwachten hoe het verder ging.

Na een week weer niks gehoort te hebben ben ik weer naar het burootje gegaan en na ruim een half uur bellen met imigratie bleek ik toch ineens nog weer een ander document nodig te hebben. Namelijk een officieele brief van de nederlandse staat dat ik geen strafblad heb (3 jaar geleden had ik die nodig omdat ik ging trouwen). Gelukkig hadden we nog een copie en dat was voldoende.

Na weer een week kon ik terecht voor vingerafdrukkenb en foto en toen ging het wel goed.

Daarna zou mij Kitas na max. 4 dagen klaar liggen op het burootje.

Na een week kon ik het uiteindelijk ophalen.

Nu nog wachten op een politie verklaring die ik nodig heb om mijn Indonesisch rijbewijs aan te vragen. Duurt ongeveer 2 weken maar dat is minder belangrijk.

Het was dus een hele weg om mijn Kitas in bezit te krijgen en het was een grapje van ongeveer duizend euro. De verlenging is gelukkig veel goedkoper.

Het lijkt er op dat ze je soms willen pesten (die extra documenten kan echt niet) en willen laten zien dat hun de macht hebben. En als je dan eenmaal betaald hebt doen ze verder niet meer moeilijk.

Oke dat was tie weer, heb het goed allemaal en tot een  volgende keer weer.

Hieronder nog wat leuke plaatjes. Klik op de foto’s om tevergroten.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op Kitas en andere perikelen in Indonesië

  1. pauline zegt:

    fijn van je te horen en gefeliciteerd!! veel liefs voor jou en Martini

  2. thera zegt:

    Proficiat Frans met je verblijfsvergunning. Je hebt het verdiend. De foto’s zijn heel leuk (behalve die op je pasfoto), en je ziet er heel gelukkig uit. Groetjes aan Martini. Nog een fijne tijd.

  3. Yvonne zegt:

    Jullie zien er zo gelukkig uit samen ,fijn dat je kitas hebt.Groetjes

  4. bob zegt:

    Gefeliciteerd met je Kitas !!..jullie zien er hartstikke gelukkig uit !!…mag ik vragen hoelang duurt voor de aanvraag van Kitas, vanaf begin tot je krijg!!!…ben over de 60 jaar van plan om kitas aan te vragen !!

    • Hallo Bob,

      Sorrie door omstandigheden kon ik niet eerder reageren. Een KITAS aanvragen kost ongeveer 4 weken de tijd als je het via een burootje doet. Als je het zelf wil doen duurt het maanden dus niet aan te raden. Ik heb hier contacten en via mij zou het ongeveer 6 juta kosten.

      Oke ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb kunnen informeren. Als je meer wil weten hoor ik het wel. Ik weet precies welke papieren je nodig hebt.

      Als je het leuk vind kunnen we elkaar ook een keer ontmoeten op Bali.

      Hartelijke groet, Frans

Plaats een reactie