Vlucht geanuleerd, Get Crazy in the Kitchen, Penang en Nederland in zicht.

Ik ben al weer ruim een maand op Bali en nu tijd voor weer wat verhalen… Het had deze keer wel wat extra aarde in de grond nodig om aan te komen.

image
Het was de bedoeling om samen met Huub naar Bali te vliegen. Een uur voor boarding werd er vermeld dat we een uur vertraging hadden en een half uur later werd onze vlucht helaas geannuleerd door technische redenen. Een helaas met een leuk randje.

We werden ingelicht en van de ene naar de andere bali gestuurt. Daarna zijn we met een bus naar het Ibis Hotel gebracht en kwamen daar aan om 24.00 uur.

Ik heb helaas geen oog dicht gedaan want kon sochtens om 7 uur vertrekken met Singapore Airlines. Dat betekende dat ik al om 5 uur op Schiphol moest zijn. Huub mocht de volgende avond met een andere vlucht, dus we gingen niet meer samen.

Ik vertrok dus met Singapore Airlines met een ovestap in Parijs en Singapore naar Bali. Singapore Airlines staat het hoogst aangeschreven als luchtvaartmaatschappy.

Dat was vooral te merken aan de extra beenruimte, het goed vezorgde en lekkere eten en het personeel, zeer attend en vriendelijk moet ik zeggen. Zeer luxe allemaal en het was zo een van de grootste passagiers vliegtuig ter wereld met 2 verdiepingen.

Financieel was het ook een meevaller want door de vertraging kreeg ik vierhonderdvijftig euro terug. Ook omdat mijn koffer pas de volgende dag aankwam leverde mij vijfendertig euro op en omdat tie kappot was gegaan fijfentachtig euro.

Achteraf vond ik dat toch wel heel erg veel geld om terug te krijgen. Ik had een leuk avontuur gehad en kreeg dan ook nog eens een smak geld toe. Voor de KLM is dat een hele strop als iedereen zo een claim aanvraagd

Dus dat is eigenlijk buiten proporties vond ik. Een gebaar voor het ongemak van bijvoorbeeld vijftig euro zou mooi genoeg zijn geweest besef ik nu. Onzekerheid hoort bij het leven.

Maar goed zo ging dat dus met de vlucht.

Ik vond het ook wel lastig om hier te zijn omdat Toos de vrouw van mijn broer Charles op sterven lag en op 24 September is overleden. Toch moeilijk dat ik niet op de begrafenis kon komen. Gelukkig dat er veel lieve mensen om je heen waren Charles!

Het was heel erg fijn om Martini weer terug te zien en we hebben het hier heel erg goed samen. Maar soms botst het natuurlijk ook wel en hebben we weer eens wat uit te zoeken, leren en groeien hoort ook bij een relatie. Als je dat allebij steeds aangaat krijg je er erg veel voor terug en wordt je innenrlijk een rijker mens..

image

Martini is druk met haar werk en ik onderanderen met mijn nieuwe recepten boekje.

Ik werd de laatste jaren doodgevraagd over wanneer in nu eindelijk eens met die recepten ging wapperen. Maar ik kook op mijn gevoel en dan wordt dat toch wel lastig dacht ik toen.

Het is er uiteindelijk dan toch van gekomen. De titel wordt “Get Crazy in the Kitchen” en er staan ongeveer 40 recepten in.

Geweldig leuk om mee bezig te zijn! Er komt een Nederlandse en een Engelse versie. De Nederlandse versie is al zo goed als klaar en de Engelse versie wordt nog aan gewerkt. Ik hoop ze eind volgende maand naar de drukker te kunnen brengen.

Ook mijn boek “Follow Your Heart at Insonesië, Blog verhalen” begint aardig vorm te krijgen en ik hoop dat begin Maart naar de drukker te kunnen brengen.

Ik ben dus een schrijver in Indonesie aan het worden en een kok in Nederlad haha.

Ik heb nog twee andere boekjes waar ik mee bezig ben en er komt een vervolg op mijn eerste recepten boekje, dus stil zal ik hier niet zitten

Ik ben ook nieuwe recepten aan het uitproberen en heb een nieuw specerij ondekt. Het wordt veel in aziatische landen gebruikt en het heet “Kencur“. Het is een klein worteltje met een zeer sterke smaak en doordringende geur. Je hoeft er maar heel erg weinig van te gebruiken.

Het wordt hier alleen vers gebruikt en is soms ook in Nederland vers of gedroogd te krijgen. Ik heb er poeder van gemaakt en neem het mee naar Nederland.

Met de “Kencur” poeder wil ik een nieuw kruidenmengsel gaan ontwikkelen (Frans Steijger poeder hihi).

Ik ben ook Nanka poeder aan het maken en ben benieuwd of dat lukt. Het bestaat niet in poeder vorm. Nanka is de grootste vrucht op aarde en die groeit aan de stam van de boom. Onrijpe vruchten worden gebruikt als groente en de pitten zijn na ze te koken ook eetbaar.

Ik ben weer wat meer in de handel aan het duiken met budah beeltjes en sarongs maar vraag mij af of dat ooit iets gaat worden.

Klik hiernaast “Bali Export Dinero” voor beelden verkoop en meer producten.

Maar zo blijf je van de straat en ben ik lekker afwisselend bezig.

Martini en ik maken hier ook regelmatig leuke uitstapjes en krijgen zo nu en dan mensen uit nederland op bezoek.

11

We zijn samen met Chahat en Elly uit eten geweest en hebben Wensballonnen opgelaten op het strand. Super leuk om elkaar ontmoet te hebben.

Komende woensdag gaan Martini en ik op Vakantie naar Penang, een klein eilandje in Malysië en dat  ligt ondeveer 300 km boven Singapore. Vanaf Bali via overstap in Singapore ongeveer 3,3 uur vliegen schat ik.

Om een indruk te krijgen.

We hebben er super veel zin in en dan gaan we daar de bloemetjes even lekker buiten zetten.

En daarna begint Nederland weer te roepen, 31 Oktober kom ik voor ruim 3 weken die kant op.

Fijn om strakjes weer even in Nederland te zijn, in de potten en pannen te kunnen roeren en een aantal van jullie weer te mogen ontmoeten

Ik ga dan koken voor een lunch in Nederland en een 7 daagse retreat in België op Chateau Frandeaux met Jeff Foster.

En ik ga mijn eerste lezing geven over voeding en hoe je daar mee om kunt gaan.

Dus er is en blijft steeds veel in beweging en Martini en ik voelen ons vooral gezegende mensen. We nemen het leven zoals het komt en gaan aan wat er is.

 

Dit bericht werd geplaatst in Bali, Frans en Bali, Martini en Frans Steijger. Bookmark de permalink .

5 reacties op Vlucht geanuleerd, Get Crazy in the Kitchen, Penang en Nederland in zicht.

  1. Thea Peters zegt:

    Carpe diem Frans.

    gr. Thea Peters

  2. Peggy Knobel zegt:

    Mooi zeg allemaal, Frans! Kom je ook een lezing bij mij geven bij 4jepassie? Ik zie je wel als je hier weer bent. Dikke knuffel aan Martini.
    xxx Peggy

    • Hoi Peggy,
      Ik zie dit berichtje volgens mij nu pas?
      Ik kom zeker heel graag een lezing geven bij 4jepassie!
      Oke ik spreek je er nog wel over als ik weer in Nederland ben.
      Fijn je weer te zien als ik er ben.
      Liefs, Frans

  3. Peggy Knobel zegt:

    Zo mooi allemaal Frans! Ik gebruik kenchur al jaren en heb een paar gerechten waar ik het in gebruik. Groeten en liefs aan Martini

  4. veronica verhees zegt:

    Lieve Frans, wat leuk om weer te lezen wat jouw gemoederen allemaal beroerd en waar je mee bezig bent. Ik verheug me jullie te zien op Bali! liefs Veronica

Plaats een reactie